Selasa, 26 November 2013

Resepi Nasi Dalca dan jagung

NASI DALCA DAN JAGUNG MYSORE
Resepi : Chef Hussin Khan (Resepi Sihat & Mudah)

Bahannya:

2 cawan beras basmathi (dibasuh, direndam dan ditoskan airnya)
1/2 cawan kacang dhal- direndam (saya rendam 1 malam)
1/2 cawan jagung dalam tin
3 sb minyak sapi
11/2 cawan air (saya guna 2 cawan)
1/2 cawan susu cair
10 helai daun pudina
5 ulas bawang merah - dikisar kasar(saya tumbuk)
3 ulas bawang putih - dikisar kasar (saya tumbuk)
1 in halia - dihiris nipis
2 btng kayu manis
5 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 kiub stok ayam (saya tambah)
garam secukupnya

Caranya:
!. Panaskan minyak sapi, tumis bahan yg ditumbuk dan rempah ratus hingga wangi.
2. Masukkan kacang dhal, beras, jagung dan tumis seketika.
3.Masuk dalam rice cooker, campurkan air, susu cair , stok ayam yg telah dihancurkan dan garam.
4. Masak nasi macam biasa
 http://bilaudamenulis.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan