Sabtu, 25 Januari 2014

Ayat-ayat Penyembuh

Ayat-ayat Penyembuh


Ayat-ayat syifa ini dikenali sebagai ayat penyembuh penyakit. Macam mana dapatnya ayat-ayat syifa ini?
Syeikh Imam Abilqasim Al-Qusyairi menerangkan; suatu ketika anaknya sakit sehingga beliau berputus asa mencari penawarnya. Pada suatu hari, beliau bermimpi bertemu Rasulullah S.A.W, lalu bertanyakan ubat bagi penyakit anaknya itu.
Rasulullah S.A.W berkata: “Apakah engkau tidak mengetahui ayat-ayat syifa?”. Tatkala itu, Syeikh Imam Abilqasim bangun dari tidur & dibukanya Al-Quran. Memang terdapat 6 ayat-ayat syifa & beliau segera menulisnya di atas kertas, kemudian dilunturkan ke dalam air.
Air itu diberinya minum kepada anaknya yang sedang sakit. Tidak lama kemudian, penyakit anaknya beransur sembuh.
surah yunus
Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.
surah an-nahl
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu”. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.
 surah al-isra'a
Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.
surah asy-syu'araa'
“Dan apabila aku sakit, maka Dia lah yang menyembuhkan penyakitku;
surah fussilat
Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: “Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab?” Katakanlah (wahai Muhammad): “Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman; dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (AL-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar); dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu – (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata)”.
surah at-taubah
Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan) tangan kamu, dan Allah akan menghinakan mereka serta menolong kamu menewaskan mereka, dan Ia akan memuaskan hati orang-orang yang beriman.
Jikalau anak meragam atau kembung perut, baca ayat-ayat syifa ini & hembuskan ke dalam air. Kemudian, bagi mereka minum & sapukan pada muka serta badan mereka sambil membaca Ya Syafi (Yang Maha Menyembuh) sebanyak boleh. InsyaAllah, anak akan menjadi tenang.
Semua penyakit yang Allah jadikan di dunia ini ada penawarnya didalam Al-Quran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan